آیا کسانی در دولت به دنبال تشدید تحریم ها هستند؟
بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
آیا کسانی در دولت به دنبال تشدید تحریم ها هستند؟
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 3:1 | بازدید : 628 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آیا کسانی در دولت به دنبال تشدید تحریم ها هستند؟

واقعیت تاثیر تحریم ها ابتدا توسط مدیران دولت انکار شد ولی در نهایت با بالا گرفتن فشارها تمامی مشکلات اقتصادی کشورها از سوی همین افراد به گردن تحریم هایی افتاد که بی اثر قلمداد شده بودند.

به هر شکل فارغ از آنچه این دوستان در دوسوی بام تائید و تکذیب کرده اند، تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران انکار ناپذیر بوده و تمامی ارکان اقتصادی کشور از صدر تا ذیل از شخص رئیس دولت تا فعالان خرد اقتصادی به دنبال کاهش تاثیر این تحریم ها تحریم شکنی باشد.

اما به نظر می رسد در این میان برخی خواسته یا ناخواسته بر خلاف مسیر حرکت کرده با اظهار نظرهایی خارج از چارچوبهای منطقی زمینه را برای تشدید تحریم های بین المللی فراهم می کنند.

در شرایطی که هر نوع اظهار نظری از سوی مدیران وفعالان اقتصادی کشور توسط کشورهای غربی رصد می شود و کلید واژه هایی مانند انرژی اتمی و فناوری های مرتبط با آن به عنوان خطوط قرمز تلقی می شود، مصاحبه خبرگزاری فارس با رئیس کارگاه مرکزی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد تحت عنوان" استفاده ایران از فناوری موشکی و هسته‌ای در ساخت تجهیزات پیچیده نفت" چه مفهومی دارد؟

در این مصاحبه که حدود یک هفته پیش بر روی سایت خبرگزاری فارس منتشر شده، به نقل از یوسفیان رئیس کارگاه مرکزی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد خراسان آمده است: " مواد استفاده شده برای ساخت پروانه کمپرسور در این پالایشگاه از جمله مواد کمیاب در داخل کشور است و متخصصان ایرانی فعال در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد با توجه به محدودیت های تحریم موفق به ساخت این پروانه کمپرسور شده‌اند، توان گردش پروانه ساخته شده در این پالایشگاه ٤٢ هزار دور در دقیقه است و کمترین لرزش را در مقایسه با دیگر کمپرسورهای فعال در کشور دارد (کمپرسورهای معمولی حدود 32 هزار در دقیقه می‌چرخند)، به طوری که این دور گردش بالا تنها در سانتریفیوژهای نیروگاه اتمی وجود دارد. مواد مورد استفاده در ساخت این پروانه تنها در کشور سازنده بود که نتوانستیم آن را به داخل وارد کنیم، از این رو مجبور بودیم برای پیدا کردن نمونه مشابه این مواد به شرکتهای داخلی رجوع کنیم. پس از جست‌وجوی شبانه روزی تنها یک شرکت داخلی چنین آلیاژی را تولید می‌کرد که از این آلیاژ برای ساخت بدنه موشک استفاده می‌شود".

این اظهار نظر ها اگر چه در وهله نخست به عنوان یک گزارش عملکرد ملی و افتخار آمیز به نظر می رسد(هر چند بخشی از چنین تجهیزاتی پیشتر در بخش هایی از بخش خصوصی و دولتی ساخته شده) ولی در عمل می تواند به تیز تر شدن تیغ تحریم ها منجر شود و این شائبه را ایجاد کند که برخی از مدیران دولتی خواسته یا ناخواسته با مرتبط کردن فناوری های متداول در بخش های حساسی مانند برق زمینه گسترش تحریمها به این این بخش را هم فراهم می سازند، در حالی که اگر کلمات کلیدی فناوری اتمی از این مصاحبه حذف می شد هیچ مشکلی ایجاد نمی کرد ولی تاکید بر این کلمات از سوی یک مدیر دولتی و تاکید بر آنها جای تعجب دارد.

در شرایطی که تمامی ارکان کشور تلاش دارند از هر مسیر ممکن تحریم ها را دور بزنند، بیان رسانه ای مسیرهای دور زدن تحریم های مالی چه مفهومی دارد؟، در مصاحبه دیگری که خبرگزاری فارس در تاریخ 10 تیرماه با معاون وزیر نیرو انجام داده است به این اشتباه بر می خوریم.

بهزاد در پاسخ به این سوال (خبرگزاری فارس)که در اصل با این کار تحریم‌ها را به راحتی دور می‌زنیم گفت: بخش دولتی از لحاظ تحریم‌ها مشکل دارد ولی بخش خصوصی این مشکل را ندارد و می‌تواند به راحتی پول صادرات برق را تحویل بگیرد. با این کار در اصل می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و این شرایط را مدیریت کنیم.(اینجا)

این اظهار نظر دقیقا در روزی که تحریم های جدید وشدید صنعت خودروی کشور(یک صنعت نیمه خصوصی) و نقل و انتقال ریال را هدف قرار داده است چه مفهومی دارد؟ آیا قرار است بخش خصوصی و شرکت های فعال در عرصه تکنولوژیک، تولیدی و مبادلاتی صنعت برق نیز نشانه تحریم ها قرار داده شود؟

متاسفانه این روش مصاحبه مدیران آنهم در روزهای پایانی فعالیت دولتی که نمی توانیم آنرا برنده انتخابات بدانیم ، شائبه سنگ اندازی در مسیر دولت بعدی را ایجاد می کند آنهم با خدشه دار کردن منافع ملی به ویژه در بخش صنعت برق.

 

 



|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 273
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 386
:: بازدید ماه : 2332
:: بازدید سال : 11232
:: بازدید کلی : 131773